Verslag zuid Amerika deel 1 Argentinië - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu Verslag zuid Amerika deel 1 Argentinië - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu

Verslag zuid Amerika deel 1 Argentinië

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

31 Augustus 2014 | Argentinië, Mendoza

Verslag rondreis Zuid-Amerika deel 1 Buenos Aires en Mendoza.

Met een vuist op mijn hart groet ik de Amsterdam Arena, waar op dat moment Ajax speelde (de uitslag van de wedstrijd vind de schrijver van dit verslag niet het vermelde waard en hier ga ik dus ook niet verder op in), en zet de trein koers richting Schiphol. Op zondag 24 augustus begon mijn rondreis door Zuid-Amerika. De bestemming van het vliegtuig was Buenos Aires. In de stoel voor mij zat een vrouw die haar stoel naar achter gooide waardoor ik wat rode wijn over mij heen kreeg. De schade viel gelukkig mee want anders had ik haar toch vliegtuig uit moeten zetten, met een parachute natuurlijk. ( zo wreed ben ik nu ook weer niet...). Na aardig wat geslapen te hebben kwam ik voor schema aan. Aangekomen in het hotel/hostel nog ff wat gegeten en meteen de stad in. Het was pas net 10 uur geweest, dus nog een hele dag voor de boeg. Omdat ik nog geen contant geld had ben ik lopend naar plaza Mayo gelopen. Gelukkig viel de afstand erg mee. Het Mayo plein staat vooral bekend van de moeders die elke donderdag protesteren en het roze paleis. Hierna doorgelopen naar de Obelisk op de 9th Avenue de Julio. Dit is een enorme brede straat. De rijkswegboulevard in Sittard-Geleen is er niks bij! Na een lunch in de leuke wijk Retiro heb ik richting gezet naar de wijk Recoleta. Omdat het steeds harder begon te regenen en te waaien maar ergens gaan schuilen. Na een mooie bieb bekeken te hebben maar terug naar het hotel met de metro. Na een powernap S'avonds in de buurt van hotel gegeten. In Argentinië eet men ook laat. Dus weer langzaam aan Spaans ritme gaan wennen. Ik moet u hierbij een trieste mededeling meedelen, mijn gammele paraplu heeft Buenos Aires niet overleefd....
De volgende dag heb ik de metro genomen richting de begraafplaats Recoleta. Dit is geen gewone begraafplaats met gewone grafstenen, Nee dit zijn bijna echte kunstwerken en mooie graftombes. Hier liggen veel presidenten en ook Eva Peron. Via een aantal parkjes richting de wijk Palermo gelopen. De wijk viel nu wat tegen... Waarschijnlijk omdat het winter was en misschien dat het S'avonds meer tot leven komt. Het is een wijk met veel barretjes en restaurants. Na een biertje on deze wijk de metro richting Puerto Madero. Dit is een leuke wijk met veel barretjes en een mooie brug. Aan de kade lag ook nog een mooi oud zeilschip. Inmiddels werd het langzaam donker en was het tijd om huiswaarts te keren. S'avonds nog ergens gegeten waar ze live tango muziek speelde. Helaas geen dans.

Op woensdag heb ik de taxi richting de luchthaven genomen om het vliegtuig naar Mendoza te pakken. Na een kleine twee uur vliegen kwam ik iets te laat aan in Mendoza (maar ik had wel een plaats bij de nooduitgang dus genoeg beenruimte op deze vlucht). Op aanraden van een vriendin ( was ook in dit hostel geweest. Bedankt voor tip) ben ik naar mijn hostel in Mendoza gegaan. Mendoza staat voornamelijk bekend om zijn heerlijke wijnen, en dan met name de rode wijn. Van 19 uur was er voor een uur gratis wijn, dus u begrijpt al dat ik maar gebruik van gemaakt heb. S'avonds nog ff ergens gegeten en toen brak de volgende al weer aan. In de ochtend eerst een busticket geregeld voor de reis naar Santiago en de stad wat verkend. Mendoza is een leuke stad, het is een redelijke grote stad maar zo voelt dat niet aan. Het weer is hier ook heerlijk. Rond de 20 graden en zon. De lente begint hier langzaam te komen dat is ook te merken aan het jonge groen aan de bomen. Altijd mooi om te zien. En dan te bedenken dat ik in Nederland nu eigenlijk de bladeren bij elkaar moet blazen. (Benieuwd wie dat nu gaat doen...) Toch raar zo ander jaargetijden.
In de middag stond er een wijnexcursie op het programma. (gelukkig ging deze door ondanks dat er flink werd gestaakt in Argentinië, waardoor veel dingen stil lagen). De excursie ging naar twee wijnvelden en een olijfolie maker. Dit was leuk om te zien maar nog lekkerder om te proeven. In de avond was er in het hostel een cursus wijnproeven. Na de cursus nog wat pasta gemaakt en natuurlijk wijn gedronken....
Op vrijdag stond een excursie van wine and bike op het programma. Nu ging ik naar drie wijnmakers en tussen twee wijnmakers mocht ik ook nog de alcohol er uit fietsen. Zal zo rond de 8 km geweest zijn. De fietsen waren echter niet in al te beste staat. Menig fiets op een Nederlands station is er beter aan toe. De eerste twee wijnmakers waren behoorlijk groot. Bij een van deze twee wijnmakers was Nederland zelfs 1 van de grote afnemers. Voor de echte kenners onder ons zal ik de naam maar geven. Deze wijnmaker heet Norton. Ik kan zeggen deze wijnen zijn heerlijk!! Bij deze wijnmaker hadden wij ook nog een lunch in een wijnkelder en inderdaad met een biertje..oeps typ fout, ik bedoel natuurlijk meerdere wijntjes. (Zit nu aan het bier vandaar de fout... Tsjaa ik geniet echt volop). De laatste wijnmaker leverde veel wijnen aan kerken, maar dit smaakte veel naar dessertwijnen dus niet mijn favoriet. Dus niks voor het apgen. Het was een leuke excursie waarbij ze gelukkig niet zuinig waren bij het het uitdelen van de wijn om te proeven. Dus weer heerlijk meerdere wijnen geproefd! Ik hoor de kurk al open gaan als u dit verslag leest. Maar ik waarschuw u! Ik zet u niet aan tot drank en ben dus ook niet aansprakelijk voor eventuele schade! S'avonds was het tijd om wat spullen weer in te pakken want zaterdag wou (ja leest u goed) ik naar Santiago. De afgelopen dagen heb ik veel leuke mensen ontmoet. Dat hoort gelukkig bij het reizen!
Op zaterdag hoorde ik bij het uitchechen van iemand anders dat de weg door de bergen naar Santiago was afgesloten ivm de sneeuw. Dus ik heb meteen een ander bed geboekt in het hostel en ben zonder bagage naar het busstation gegaan om mijn ticket om te wisselen naar zondag. Hopelijk gaan ze dan wel!! Of ik het gehaald heb en hoe leest u verder in het volgende verslag. Deze dag maar besteed aan bijwerken verslag, in de zon zitten (23 graden), terrasje en bbq.

Groeten Ronald

  • 31 Augustus 2014 - 11:32

    Mieke:

    Proost!

  • 31 Augustus 2014 - 17:31

    Kitty:

    Mooie foto's hopelijk herinner je deze reis nog als je terug bent!haha

  • 01 September 2014 - 08:43

    Fiona :

    TOP!!! Geniet er maar van!
    Heel veel plezier nog.

  • 01 September 2014 - 16:27

    Jill:

    Herkenbaar :-) nu toch een beetje jaloers hoor. Mis Mendoza!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Actief sinds 20 Feb. 2014
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 16757

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 07 Oktober 2014

Zuid Amerika

16 Juli 2014 - 30 Juli 2014

Midden en oost Europa

24 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Noord-Europa

10 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Spanje. Spaans cursus

29 April 2014 - 08 Mei 2014

Noord Italië

03 April 2014 - 13 April 2014

Curaçao en Aruba

03 Maart 2014 - 25 Maart 2014

Amerika

Landen bezocht: