Italië part 1 - Reisverslag uit Firenze, Italië van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu Italië part 1 - Reisverslag uit Firenze, Italië van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu

Italië part 1

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

04 Mei 2014 | Italië, Firenze

Nieuw avontuur Italië

Na Aruba en Curaçao ben ik een paar dagen in Nederland geweest. O.a. Pasen thuis gevierd, dagje Utrecht, een paar keer gezellig naar Amsterdam en natuurlijk het vieren van het kampioenschap van Ajax.

Op 29-4 begon dan een nieuw avontuur voor mij. Ik ga nu voor een aantal dagen door noord Italië reizen in mijn eentje. Ik begin in Milaan en dan door naar oa Pisa, Florence en Venetië.

Helaas liep de vlucht van eendhoven naar Milaan anders dan gepland. Ik had bijna 5 uur vertraging, i.v.m. Slecht weer in Milaan. Althans dat geeft Ryanair aan als reden. In het vliegtuig hoorde ik van andere mensen dat dit waarschijnlijk niet de rede is maar de verbouwing van het vliegveld. Gelukkig zat er een jurist aan boord die alle namen heeft verzameld. Claimen maar!!! Uiteindelijk ben ik na wat speurwerk goed aangekomen in het hostel in Milaan.

De volgende dag kon ik eindelijk Milaan gaan verkennen. Als eerste heb ik de begraafplaats in de buurt van het hostel bekeken. Dit was een mooie begraafplaats met mooie beelden op de graven en tevens grote familiegraven. Daarna ben ik doorgelopen naar het park sempione. In dit park stond ook nog een kasteel wat een beetje tegen viel. De omgeving was wel mooi. Uiteindelijk ben ik aangekomen bij de kathedraal Duomo, wat tevens het centrale punt van Milaan is. Dit is de grootste kathedraal van Italië. De kathedraal was van zowel de buitenkant als van binnen erg mooi. Tevens ben ik nog naar de top van de kathedraal geweest. En nee niet met de lift maar gewoon met de trap. Ff de calorieën eraf trainen van het lekkere Italiaanse eten. Helaas regende het vandaag erg veel, waardoor het uitzicht wat belemmerd werd. En al die paraplu's op het dak oogde ook wel wat triest. Wel had ik een mooi uitzicht over het dak van de kathedraal met de spitse torens. Na een biertje met een aantal lekkere hapjes (6 euro voor bier met hapjes en alles op een mooie locatie) ben ik weer teruggelopen naar het hostel. Inmiddels begon ik ook mijn kuiten te voelen. Misschien toch vaker naar fitness gaan als ik terug ben....
S'avonds raakte ik aan de praat met een aantal Duitsers en Amerikanen. We hebben samen een drankspel gespeeld. Ik zat natuurlijk 2 keer in het winnende team. De bedoeling was om een fles water om ver te gooien en dan zo snel mogelijk drinken. Ik wou bijna gaan zingen Deutschland Deutschland und alles ist vorbei. Maar ik kon mij inhouden... Na nog wat gezellig gepraat te hebben lag ik iets na 2 uur in bed.. En nee niet dronken ofzo.... Wat voor beeld hebben jullie van mij ;-).

Op donderdag was het weer tijd om naar Pisa te gaan met de trein. Ik zag pas woensdagavond dat je vaak moest reserveren voor de trein. Gelukkig ging er om iets over een uur in de middag nog een trein waar plaats was. Gelukkig was ik ruim op tijd op het station waardoor ik nog van de zon kon genieten. Na een vier uur durende treinrit kwam ik goed aan in Pisa. Het hostel lag vlakbij de toren van Pisa, ideaal dus. De toren heb ik dan maar samen met de dom van Pisa meteen bezocht. Blijft toch raar om zo scheve toren te zien, en zeker om er op te kunnen. Toen ik er eindelijk op kon had ik een goed uitzicht over Pisa, zeker met de ondergaande zon. Dit maakte het allemaal net iets mooier. De dom van Pisa was ook de moeite van bezoeken waard. Het plein er om heen was gezellig.
Vrijdag ben ik naar Lucca gegaan. Dit is een mooie oude stad (dorp) die nog helemaal omringd is door stadsmuren. Hier stonden ook veel kerken en oude gebouwen. Het is een leuke gezellige stad. Helaas regende het vandaag veel, en vaak ook hard. Dan maar ff geluncht met halve liter wijn... Was maar 4 euro, dus ja dan moet je hè :-). Na de lunch was het ff droog. Echter toen ik op de stadsmuur wou lopen begon het weer hard te regenen... Tijd om te gaan. Helaas waren mijn schoenen doorweekt en mijn broek ook wat. Na een warme douche ben ik ergens gaan eten in Pisa na een tip van het hostel. Dit was een leuk gezellig café met veel lokale studenten. Na een goed gevuld broodje en twee halve liters bier ( ze hadden daar veel soorten (lokale) bier) was het tijd om naar zaterdag te gaan.

Deze dag ging ik met de trein naar Florence. Ik wou de snelle trein nemen van 11:12. Helaas, het bleek dat deze trein niet reed toen iedereen al in de trein zat. Dan maar van 11:32. Gelukkig reed deze wel. Na een uur kwam ik aan in Florence. Gelukkig was het net droog. Florence is een erg drukke stad. Voor de museums en de bekende kerken/dom stonden hele lange rijen. Dan maar niet naar binnen...zonde van de korte tijd die ik maar had. In Florence staan heel veel mooie gebouwen, kunstwerken, beelden en veel leuke gezellige pleinen. Via de bekende brug Vecchio (brug met allemaal juwelier zaken) ben ik naar de andere kant van rivier gelopen. Na een Italiaans ijsje ben ik naar het park Michelangelo gelopen dat een prachtig uitzicht biedt over Florence en omgeving. Hier heb ik een heerlijk biertje gedronken in de zon met dat uitzicht, genieten dus. Helaas begon het op de terugweg weer te spetteren. Maar hopelijk waren dit de laatste Italiaanse regendruppels...

De volgende ochtend bijtijds opgestaan. Eerst nog Florence in en dan naar Siena. In Florence eerst nog wat rondgelopen en een kerk bekeken ( van buiten). Om 11:10 wou ik de trein naar Siena nemen. Helaas deden de informatieborden het niet, en aan de slechte info had ik ook weinig, heb ik deze gemist. Lijkt de NS wel. Geheime samenwerking? Uiteindelijk ben ik om 12:10 vertrokken. Om half twee kwam ik aan in Siena.
Siena is een hele mooie stad midden in Toscane. De treinrit was goed te doen met zo uitzicht, zeker gezien eindelijk steeds meer de zon ging schijnen. Siena is een schitterende middeleeuwse stad die op de heuvels is gebouwd en (centrum) autovrij is gemaakt. Als eerste naar een plein. Dit heeft de vorm schelp. Het oogde heel gezellig. De mensen lagen gewoon midden op het plein op de stenen. Hierna was het tijd voor de dom. De bedoeling was om dit ooit de grootste dom ter wereld te laten worden maar FAIL. De dom was wel mooi zeker met de bijgelegen crypte. Vanuit het museum kon je nog een toren op die een geweldig uitzicht bood over Siena en omgeving. Na nog een kerk bezocht te hebben en een heerlijk Italiaans ijsje in de zon vertrok de trein alweer.

Groeten Ronald

  • 05 Mei 2014 - 09:25

    Inge Janknegt:

    Hey Ronald, dat klinkt als een mooi begin van je volgende reis! Lekkere afwisseling tussen mooie uitzichten, gebouwen, ijsjes en drank haha! Geniet ervan, leuk je zo te volgen!
    Dikke kus van je nicht!

  • 05 Mei 2014 - 09:41

    Irene:

    Lieve Ronald,
    Weer een erg leuk verslag, hoop dat de regen nu stopt. Veel plezier in venetie. xx

  • 05 Mei 2014 - 11:48

    Astrid:

    Het vervoer speelt je danig parten hé ? :):)
    Wens je een leuk vervolg van je reis .

  • 05 Mei 2014 - 12:06

    Fam. Ris-de Jong:

    Ronald, je zit in een magnifieke omgeving. Wij zijn er jaren geleden ook geweest. O.a. ook een kleer Pisa met André en Claudia. De schuine toren beklommen en via de omlopen gelopen, nou ja André kroop meer vanwege hoogte vrees (zielig hoor). Ben je ook in de doopkapel geweest ? Het geheel bestaat uit 3 delen. De toren, de Dom en de doopkapel met een prachtige akoestiek als ze daar gaan zingen.
    En nu Florence. Ook al een stad met heel veel bezienswaardigheden. Neem er de tijd voor en geniet met volle teugen. (Vraag niet of het kan maar ..... geniet ervan !!!!
    Liefste groeten,
    Oma en Opa.

  • 08 Mei 2014 - 16:23

    Gerda Janknegt:

    Wat een prachtige steden dat is wat anders dan de kaasmarkt in Alkmaar.
    Wat een vakwerk huizen dat is al een kunst stuk op zich.
    Dat is echt genieten wat jij doe.
    groeten Gerda en Piet

  • 08 Mei 2014 - 19:32

    Claudia :

    Allemaal bekende plaatsen, prachtig daar he. Veel plezier nog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Firenze

Ronald

Actief sinds 20 Feb. 2014
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 16793

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 07 Oktober 2014

Zuid Amerika

16 Juli 2014 - 30 Juli 2014

Midden en oost Europa

24 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Noord-Europa

10 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Spanje. Spaans cursus

29 April 2014 - 08 Mei 2014

Noord Italië

03 April 2014 - 13 April 2014

Curaçao en Aruba

03 Maart 2014 - 25 Maart 2014

Amerika

Landen bezocht: