Scandinavië en Finland en Estland - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu Scandinavië en Finland en Estland - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu

Scandinavië en Finland en Estland

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

07 Juli 2014 | Zweden, Gotenburg

Scandinavië en Finland en Estland,

Op dinsdag 24 juni ben ik met de trein vertrokken naar Schiphol. Natuurlijk begon het precies te regenen ton ik weg wou... Maar de schade viel mee. Ik leef nog altijd!
Op Schiphol heb ik kennisgemaakt met een nieuw deel. De M-gate. Ik vloog met Norwegian. Keurige maatschappij met gratis WiFi aan boord! Hulde voor die prijs. Vanuit de luchthaven heb ik de tram genomen naar het appartement. Hier ontmoette ik Tim. Dit is een oude school vriend van de meao. Samen met Tim zal ik de komende 10 dagen een deel van het noorden van Europa verkennen. Gelijk door naar een café voor voetbal en plannen maken voor de bezienswaardigheden. Via locals hebben wij nog extra advies ingewonnen.

Op woensdag hebben wij als eerste het bekendste beeld van Kopenhagen bekeken. De kleine zeemeermin. Nou het woord klein klopt. Het is inderdaad geen groot beeld en veel toeristen, maar wel leuk om te zien. Ja oké wij zijn ook toeristen maar toch wij verdienen bepaalde privileges...na wat toeristen in het water gegooid te hebben zijn wij de omgeving bij de zeemeermin gaan bekijken. Door naar het amalienborg plein met het paleis en regeringsgebouwen. Via de kerk Marmor en de wijk Nyhavn (leuke wijk) door naar het centrum waar we geluncht hebben. Op de Rundetarn hadden wij een mooi uitzicht op Kopenhagen. Via een spiraalvormige traploze gang konden wij de ronde toren beklimmen. Deze toren kwam Ronald nog bekend voor van Bassie & Adriaan ;-). Na deze toren zijn wij doorgegaan naar Tivoli. Dit is een groot pretpark. Alleen waren de prijzen voor de leuke attracties wel erg prijzig dus dan maar de kroeg om voetbal te kijken met een liter bier. Ach je moet wat hè... Na het eten richting het appartement en daar in de buurt weer voetbal kijken. Via airbnb hebben wij diverse appartementen geboekt.
De volgende dag zijn wij richting christianshavn gegaan. Ik was nog niet helemaal wakker want toen wij bij de metro waren merkte ik dat de paraplu nog thuis lag. (U leest straks wel waarom dit een "foutje moet kunnen, baas" is). Met de metro en een waterbus zijn wij die kant opgegaan. Eenmaal op vaste land begon het langzaam te spetteren en ff later goed hard te regenen. Dus vlug schuilen in een metro station....gelukkig lag er vlakbij een winkel waar ik een paraplu kon kopen. (Het regende af en toe zo hard dat ik met paraplu ook nat was geworden...). Met een lunch vanuit de supermarkt konden wij na bijna anderhalf uur verder. De wijk Christiania staat bekend om de alternatieve mensen en regels. Veel hippies en wietgeuren...wel een leuke wijk. In een andere wijk, Norreport, hebben wij nog een museum, kasteeltje en een park bezocht. Aan de kade bij rivier, parkje met grote tv schermen, hebben wij nog de wedstrijd Duitsland-USA gekeken. Gelukkig was het toen aardig mooi weer. (De tv was ook aanwezig maar ik ben niet gefilmd of geïnterviewd... De hufters.. Weten zij hier niet wie ik ben grrrr.) Met een heerlijke pizza in de buurt bij het appartement kwam deze dag teneinde.

Vrijdags vlogen wij door naar Helsinki. In de middag besloten wij het eiland Suomenlinna te bezoeken. Dit konden wij doen met de boot, die inbegrepen zat in de openbaar vervoer kaart. Dit eiland diende vroeger ter bescherming. Op het eiland staat onder andere een mooi fort en mooie uitzichtpunten. Met een zonnetje was het weer prima om dit eiland te verkennen. In de buurt bij ons appartement hebben wij nog ergens gegeten. Het was behoorlijk prijzig allemaal. Welkom in Noord-Europa.
Op zaterdag zijn wij voor een dag per Ferry naar Tallinn, Estland gegaan. De boot kwam keurig op tijd aan in het begin van de middag. Eerst de oude stadsmuren bekeken en de Russische orthodoxe kerk. Daarna hadden wij bij een kasteel een prachtig uitzicht op de oude binnenstad en de hele omgeving. Hierna hebben wij de oude binnenstad bekeken. Het oude centrum is een bezoek waard. Vele mooie gebouwen, leuk centrum en gezellige sfeer. Na een drankje in het oudste café van Tallinn zijn wij doorgegaan naar de Mexicaan. Alvast onze overwinning op Mexico vieren.... (Op dat moment wisten wij natuurlijk de uitslag nog niet). Om 22:30 hadden wij de boot terug. Op de boot zagen wij heel veel mensen met gevulde tassen/koffers/trolly's met alcohol. Blijkbaar slaan veel Finnen flink wat alcohol in via Tallinn. Bij aankomst om half een was het nog steeds niet echt donker. Mooi om te zien.
De zondag hebben wij onze tijd doorgebracht in Helsinki. Als eerste naar Temppeliaukio, ook wel de rock church genoemd. Dit is hele aparte kerk in een rots. Vroeger hebben ze een rots gedeelte opgeblazen en de ruimte opgevuld met een koepel van glas en koper. De muren bestaan uit de ruwe stenen van de rots. Heel erg gaaf en mooi te zien. Via het centrum en senate square zijn wij doorgelopen naar Lutherse kerk. Daarna was de uspenski kerk aan de beurt. Dit is een mooie Russische orthodoxe kerk. Het weer was die dag dramatisch. Veel regen en wind. Tot overmaat van ramp ging mijn dure paraplu ook nog eens kapot. Weggegooid geld die 5 euro. Grrr ik haat regen en wind... Ben duidelijk niet voor dit weer geboren....na de lunch gingen wij richting de haven, waar de boot naar Stockholm op ons lag te wachten. Dit was een soort cruise schip. De boot vertrok om 17:00 en zou de volgende ochtend aankomen in Stockholm. Onze cabine lag helemaal onder in het schip... Goedkoopste van het goedkoopste....de bootreis was goed te doen, met name omdat wij oranje kon kijken en de uitslag in ons voordeel uitviel.

Op maandagochtend kwamen wij op tijd aan in Stockholm. Na de spullen gedropt te hebben in het appartement zijn wij de stad ingegaan. Via het oude centrum (gezellig en mooi), de kathedraal, het regeringseiland en het opera gebouw naar de city hall. Helaas sloot deze om 16:00 uur waardoor wij deze niet van binnen konden bekijken. Met de metro zijn wij naar de andere kant van de stad gegaan. (Ander eiland). Vanaf daar lag een klein parkje waar wij een mooi uitzicht hadden op de stad. Geweldige omgeving. Via het centraal station en centrum waren wij opzoek naar een icebar. Helaas bleek deze bij aankomst ook al dicht te zijn... Dan maar pub in om voetbal te kijken en ergens te eten. De volgende dag hebben wij een mooie begraafplaats ( Skogskyrkogården) bezocht. Deze ligt in een heel mooie natuuromgeving en staat ook op de Unesko lijst. Met de metro en bootje zijn wij doorgegaan naar het eilandje Djurgården. Op dit eiland lag het vasamuseum. In dit museum ligt een schip uit de zeventiende eeuw die naar een kwartier varen vergaan is. Het schip heeft ruim 300 jaar in het water gelegen en is nagenoeg nog helemaal intact. Erg mooi en indrukwekkend om te zien. Uiteraard werd er ook iets verteld over de geschiedenis. Daarna in de regen ff langs het ABBA museum gelopen. Aangezien het weer alweer eens slecht was zijn wij maar een bar ingelopen. Na een lange wedstrijd Argentinië-Zwitserland door richting huis. Thuis wat pasta gegeten.

Op woensdag 2 juli zijn wij met de trein doorgegaan naar Göteborg. Gelukkig geen problemen met het openbaar vervoer. Het was een mooie treinrit door Zweden heen. Na het dumpen van de bagage en het kopen van een dagkaart voor de trams en boten konden wij richting de haven voor een boot naar verschillende eilandjes. Wij hebben de eilandjes Styrso en Aspero bezocht. Deze eilandjes liggen vlak voor Göteborg. De boot naar deze eilandjes vertrok bijna toen wij van de tram kwamen. Perfecte timing dus. Het waren kleine eilandjes met veel natuur en veel centerparkhuisjes. Vanaf de eilandjes hadden wij een mooi uitzicht, want het was ook nog eens goed weer. Na wat gedronken en gegeten te hebben in de wijk Haga zijn wij doorgegaan naar een uitzichtpunt over de stad. Daarna Nog een boottocht over de rivier en toen was het alweer tijd voor een laatste drankje in een pub.
Na het dumpen van de bagage op het station zijn wij donderdag nog wat uurtjes door de stad, oude centrum en wat parkjes gelopen. Na een goede lunch was het tijd om de bus te pakken richting de luchthaven. Daar stond het vliegtuig naar Londen klaar. Vandaar ga ik samen met Tim naar Oxford (Daar woont hij). Op Londen hebben wij de bus genomen naar Oxford.

De vrijdag zijn wij richting het centrum gegaan. Daar hebben wij onder andere de University church of st. Mary the virgin bekeken. Vanaf hier had ik een mooi uitzicht op Oxford. Verder hebben wij nog een rondleiding gehad in de Bodleian Library. Na een drankje in een café (waar ook inspector Morse vaker kwam) hebben wij de tassen gedropt om weer voetbal te kijken in de pub. Na een lekkere maaltijd was het alweer tijd voor de avondwedstrijd in de pub. Gelukkig begon het pas in de avond te regenen en was het overdag droog.
Op zaterdag ben ik na een lekkere afsluitende lunch met de trein naar Birmingham gegaan. Vandaar vloog ik naar Amsterdam. De vriend van mijn zus kwam mij rond 20:30 ophalen op Schiphol. Vandaar zijn wij naar een restaurant gegaan waar ik mijn zusje heb verrast voor haar verjaardag.

Ik vond Tallinn en Stockholm de leukste steden. Ligt natuurlijk ook aan het weer....De reis was weer super. Zeker met een oude schoolvriend was de reis gezellig en zeer de moeite waard. Ik heb heel veel gezien.
Komende week ga ik thuis mijn routes verder uitstippelen.

Groeten Ronald

• 07 Juli 2014 - 20:44

Kevin :

Hey Ronald en Tim, erg leuk verslag. Zo te zien erg mooi geweest.
    Ben benieuwd waar de volgende reis naar toe gaat. Groefjes

• 08 Juli 2014 - 12:58

Astrid:

Leuk verslag ,Ronald. heb het met plezier gelezen.
    En wat een leuke verrassing voor Laura.