Verslag deel 3 zuid Amerika . Brazilië . - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu Verslag deel 3 zuid Amerika . Brazilië . - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu

Verslag deel 3 zuid Amerika . Brazilië .

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

20 September 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Brazilië . Sao Paulo, Salvador, Fortaleza, Jeri en Rio.

Op 9 september vertrok ik van La Paz, met tussenstop op Santa Cruz, naar Brazilië. Om precies te zijn naar Sao Paulo. Op de luchthaven van Santa Cruz was een uitgebreide security check op drugs. De handbagage werd stuk voor stuk eruit gehaald. Of ze dachten misschien bij mij een Nederlander, vader die apotheker is en veel reist... Gelukkig waren ze corrupt dus heb ik ze kunnen omkopen.... Gelukkig was de vlucht op tijd en ben ik met de bus naar mijn hostel gegaan.
Als eerste maar ergens gegeten. Meteen merkte ik op hoe groot en druk Sao Paulo is. Vanuit de lucht was dit ook al heel goed te zien. In Sao Paulo alleen al wonen 12 miljoen mensen, maar toch had ik niet het gevoel van een enorme drukke stad. Misschien door de brede stoepen en straten. In de buurt van het hostel lag de avenue Paulista. De zakenstraat van Sao Paulo, soort Broadway van New York. Aan de zijstraten liggen vele bars en restaurants.
De volgende dag als eerste de avenue Paulista bij dag bekeken en toen doorgelopen richting downtown, want vandaar vertrok een free walking tour. Deze tour ging door het oude centrum van de stad. Hier staan veel hoge gebouwen. De tour ging langs verschillende gebouwen en kerkjes. De mooiste was de Se kathedraal. Na afloop van de tour gaf je een vrijwillige bijdrage. Perfect zo tour, niet duur en toch veel gezien en veel informatie. Na afloop van de tour ben ik met nog met twee andere (ontmoet via tour) naar het Martinelli gebouw gegaan. Vanaf de bovenste verdieping had ik een mooi uitzicht op deze gigantisch stad. Na de nodige foto's zijn wij nog doorgelopen naar een markthal. Wow wat een heerlijke geuren bij dat fruit. Na een biertje namen wij afscheid van elkaar en ging ik weer terug naar mijn hostel. De volgende ochtend vertrok ik alweer richting Salvador.

De mensen in Salvador zijn een stuk donkerder wat betreft huidskleur, dit omdat hier vroeger veel Afrikanen als slaaf werden gehouden. Als eerste bij aankomst maar omkleden aangezien de zon begon te schijnen en het steeds warmer werd. Bij de lunch begon het echter al te regenen. Gelukkig had ik nu wel een paraplu! De temperatuur was nog altijd goed te doen. Als eerste ben ik met de bus naar de vuurtoren gegaan om vervolgens per bus naar het oude centrum te gaan. Dit is een leuk en kleurrijk centrum. In het centrum lag ook de mooie kerk San Francisco. Dit is een klooster met veel mozaïek afbeeldingen en de kerk zelf is van binnen bedekt met veel goed. Het oude centrum is leuk om door heen te wandelen, omdat er allemaal kleurrijke gebouwen staan. De volgende ochtend heb ik dit opnieuw gedaan met zonlicht. In de avond ben ik nog met een Braziliaanse gast (vanuit hostel) wat gaan eten. De communicatie verliep niet heel goed aangezien hij niet veel Engels sprak en ik geen Portugees, maar ondanks dat toch gezellig gehad en wat over Brazilië en Rio geleerd. De volgende dag ben ik dus nog naar het centrum geweest en in de middag nog wat gezwommen in het zwembadje. Rond 16:30 had ik een stadsbus (goedkoop maar druk, dus staan) naar het vliegveld, omdat mijn vlucht naar Fortaleza op het programma stond. Helaas had de vlucht anderhalf uur vertraging waardoor ik pas na middernacht aankwam in Fortaleza. Als eerste naar bed want de volgende dag had ik om 8 uur een bus naar Jericoacoara.

Jericoacoara (afgekort Jeri) is een plaatsje ten noorden (ik dacht zo 300 km) van Fortaleza. Jeri is een plaats helemaal in het zand gebouwd. Het was nog een flinke reis hiernaar toe. Uiteindelijk (met overstappen naar een jeep) was ik rond 14:00 uur op mijn bestemming. Heel raar om een plaatsje geheel in het zand te zien. Vlug de schoenen uit en de slippers aan om nog wat te eten en naar het strand te gaan. Rond 17:00 gingen vele mensen van het stand naar de zandduin 'sunset'. Vanaf deze duin had ik zicht op een mooie zonsondergang. Ik kan u zeggen dat het flink druk was op de duin. Een aantal vonden het nodig om na de zonsondergang te gaan klappen...nou ik weet zeker dat de zon dit niet gehoord heeft dus ik heb gewoon in stilte genoten van dit dagelijkse mooie natuurverschijnsel. Ik moet zeggen dat de duin afkomen een stuk makkelijker en leuker was dan om er op te komen. Al springend of renend ben je zo van de duin naar beneden. Alhoewel sommige gaan rollen of glijden...In Jeri staat er vaak veel wind waardoor je regelmatig gezandstraald wordt. S'avonds maar eest een verfrissende douche genomen en dan op de slippers uiteten. De volgende dag heb ik niet veel gedaan. De busticket terug naar Fortaleza geregeld en nog wat contant geld gehaald. Aangezien er geen ATM is moest ik dit bij een supermarkt doen, die helaas een belachelijke hoge fee rekende... Maar ja ik had cash geld nodig. In de middag strand, zwemmen en relaxen. Het weer; Heerlijk zonnig en warm, en dat te bedenken dat ik een week geleden in de kou van Bolivia was.
De volgende dag ben ik met een excursie naar een aantal Laguna's geweest. Ik had deze tour via mijn Pousada (soort hotel/appartement) geregeld. De tour was uiteindelijk een privé tour. Perfect want nu kon ik gedeelte zelf bepalen hoe lang ik ergens wou blijven en ook weer jammer dat je geen andere mensen ontmoet. De tour ging via de zandwegen en duinen naar een aantal Laguna's. Hier kon ik af en toe een frisse duik nemen en lekker zonnen. Na een mooie terugrit door de duinen en natuur nog ff naar het strand om te zwemmen en de zonsondergang nog mee te pikken. S'avonds nog ergens lokale vis gegeten om mij daarna klaar te maken voor de volgende dag. Op dinsdag 16 september ben ik na het ontbijt naar het strand gegaan. Aangezien het nog wat bewolkt was maar langs het strand gelopen. Na een klein uurtje op het strand gelegen te hebben en een lunch heb ik mij klaargemaakt voor de bus terug naar Fortaleza. Helaas had de bus een vertraging van een uur, waardoor ik pas rond 21:45 bij het hostel was. Eerst maar vlug wat eten dus. De volgende ochtend heb ik nog wat van Fortaleza bekeken, o.a. De kathedraal en de boulevard. Helaas begon het toen te regenen en ik was hier niet op voorbereid, dus terug naar hostel om mij langzaam klaar te maken voor de vlucht naar Rio.

Rio is waarschijnlijk de bekendste plaats van Brazilië. Gelukkig was de vlucht op tijd, maar deed de bus van het vliegveld er helaas vrij lang over waardoor ik aan de late kant aankwam in het appartement. (Soort airbnb bij iemand thuis een kamer). S'avonds nog ergens gegeten.
De volgende dag eerst het strand bij Copacabana en Ipanema verkend. Ff lekker langs de zee lopen, er waren wel flinke hoge en wilde golven dus ik heb nog niet gezwommen. De stranden zijn mooi maar eerlijk gezegd heb ik wel mooiere stranden gezien. Maar het was wel leuk en mooi om deze beroemde stranden te zien. En het vrouwelijk schoon... Ik hou mij netjes maar de dames in Brazilië zijn inderdaad mooi. Het weer was wisselvallig. Dan zon en dan weer veel wolken. Na de lunch had ik een excursie geboekt door Rio. Als eerste ging de excursie naar 1 van de bekendste beelden, het Jezus beeld of ook wel Cristo Rendentor, tenminste als ik het kon zien... U zult nu misschien denken zo beeld valt toch op? Nou het probleem is dat het beeld vaak in de wolken staat en dat was nu ook het geval. Heel af en toe (maximaal nog geen minuut) kwam het beeld ter voorschijn en werden er massaal foto's gemaakt. Het beeld staat in ieder geval op de camera, en zelfs een foto van mij bij het standbeeld. Het beeld zelf is 30 meter hoog en bijna 28 meter breed en staat op een hoge rots. Hierna gingen wij door richting de wijk Lapa. Hier hebben wij de Escadaria Selaron bekeken. Dit is een mooi aangelegde trap met kunstwerken en mozaïek. Als laatste zijn wij naar de Pao de Acucar gegaan, of ook wel de suikerberg genoemd. Vanaf deze berg heb je een prachtig uitzicht op de stad en met wat geluk zicht op het Jezus beeld. Wij waren hier tijdens zonsondergang, helaas niet zo mooie aangezien er wat wolken waren. Het uitzicht op de stad was erg mooi en ik heb het Jezus beeld ook nog met verlichting gezien.
In de avond ben ik gaan eten bij een churrascaria Restaurant. Dit is een soort BBQ restaurant met onbeperkt vlees eten. De obers komen dan met grote stukken vlees op een spies langs en dan snijden ze een stuk vlees af. De salade bar heb ik maar links gelaten en heb ik mij gefocust op het vlees. De volgende ochtend heb ik nog op het strand gelegen (niet gezwommen want de zee was vrij wild met hoge golven en veel kracht. Aangezien Ik al een eerdere ervaring met hoge golfen gehad heb en mijn rib gekneusd had, nu dus maar ff rustig aan). In de middag was ik al weer onderweg naar Sao Paulo.

Het weer in Sao Paulo was niet ideaal dus een goed moment op mijn tas te herpakken. Ik zat in hetzelfde hostel (dus zelfde omgeving) als de eerste keer en ik had het gevoel alsof ik hier gisteren nog was geweest. De tijd gaat enorm snel. S'avonds heb ik nog een lekkere caipirinha gedronken. De volgende ochtend vertrok ik alweer om half vijf richting het vliegveld om verder te reizen door Brazilië met een groepsreis. Hierover meer in het volgende verslag.

groet Ronald.

  • 23 September 2014 - 11:12

    Astrid:

    Leuk verslag weer. Dank je wel.
    Mooie foto's.
    Weer veel gezien in korte tijd ,he ?

  • 27 September 2014 - 23:08

    Ingrid:

    Wat een fantastische mooie reis ben je aan het maken.
    Leuk om te lezen hoe je geniet.

  • 28 September 2014 - 11:56

    Irene:

    Lieve Ronald,

    Kan zien dat je volop geniet, doet goed.
    Mooie foto's, ik neem aan dat er nog wel meer volgen als je thuis bent.
    Morgen ben je jarig we zullen op je toosten en misschien even skypen.
    xx

  • 28 September 2014 - 11:58

    Rob Janknegt:

    Leuk verslag! Goed te lezen dat het nog steeds goed bevalt in Brasil!

    groetjes

  • 29 September 2014 - 17:30

    Ingrid:

    Hoi Ronald,
    Gefeliciteerd met je verjaardag. Ben benieuwd waar je dat viert maar dat lezen we vast in je volgende verslag.
    Gezellige dag!
    Jan en Ingrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Actief sinds 20 Feb. 2014
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 16748

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 07 Oktober 2014

Zuid Amerika

16 Juli 2014 - 30 Juli 2014

Midden en oost Europa

24 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Noord-Europa

10 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Spanje. Spaans cursus

29 April 2014 - 08 Mei 2014

Noord Italië

03 April 2014 - 13 April 2014

Curaçao en Aruba

03 Maart 2014 - 25 Maart 2014

Amerika

Landen bezocht: