Barcelona deel 1 - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu Barcelona deel 1 - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu

Barcelona deel 1

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

28 Mei 2014 | Spanje, Barcelona

Barca!

Buenos dias. Op zaterdag 10 mei 2014 ben ik van de gigantische luchthaven Beek (maastricht Aachen) vertrokken. Gelukkig was de vlucht nu goed op tijd waardoor ik eindelijk weer de beroemde Ryanair jingle kon horen. Om 19:00 was ik aangekomen in het appartement, voor de komende drie weken. Eerst maar uitpakken en de buurt wat verkennen en boodschappen doen.
Iets na negenen ben ik gaan eten in een restaurant om de hoek. Lekker dichtbij...Vanaf 22:00 werd het stuk drukker.
Op zondag maar eerst wat uitslapen en de buurt beter verkennen en vast richting de school lopen.
Terug naar huis voor een lunch. Toen was mijn huisgenote ook thuis. Alleen zou zij maandag alweer weggaan. Dus de eerste week was ik home alone.
Na de lunch ben ik richting de Sagrada Familia gelopen. 10 minuten lopen vanaf mijn appartement. Deze ligt in de wijk Gracia. Goede centrale buurt en de metro stations liggen ook in de buurt.
Het was zondag niet heel zonnig weer dus ik ben niet naar binnen geweest bij de Sagrada. Via het ziekenhuis van Gaudi door naar Parc Guell. Dit was wel een flinke klim omhoog. Ach goed voor de conditie zullen wij maar zeggen.... Omdat er een flinke rij stond en al aan latere kant was heb ik besloten om maar een andere keer naar binnen te gaan. Om de terugweg kwam ik nog een plein tegen waar men muziek maakte en danste. Naar mijn gevoel verschillende fanfares. Misschien ook een fanfare uit Limburg??? S'avonds besloten om ergens bij de Sagrada Familia te eten. Prijzen waren goed te doen.

Op maandag had ik dan mijn eerste Spaanse les. Ik heb les van 9:30 tot 13:30 met twintig minuten pauze. De school ligt op een mooie locatie en is voor mij 15 minuten lopen. Dus ik kom aan mijn 30 minuten bewegen per dag....Elke maandag is er na afloop van de les een kennismaking borrel met Sangria. Super!! Om de hoek van mijn appartement liggen 2 grotere supermarkten en heleboel kleine supermarkten (deze kom je heel veel tegen in Barcelona). Op dinsdag was er nog een extra Spaanse les over de feestdagen. Was wel lastig te volgen na 2 dagen Spaans....
Op woensdag scheen de zon eindelijk goed dus besloten om ergens op een plein in de zon aan de studie te gaan. Aangezien in mijn buurt geen goede zonnige pleinen lagen.
Op donderdag werd er via school een activiteit georganiseerd. Er werd bij een metro station afgesproken en vandaar liepen wij omhoog naar een fantastisch uitzichtpunt over Barcelona en een mooie plek om de zon onder te zien gaan. Wat een geweldig uitzicht over Barcelona hadden wij. Tevens was het een leuk om andere mensen te ontmoeten uit verschillende klassen. Bij de activiteit stond het advies om een jas mee te nemen. Na de klim omhoog vroeg ik mij af waarom??? Toen de zon onder was werd het wel langzaam kouder...Dus daarom...
Op vrijdags ben ik eens over de Ramblas gelopen richting de haven. De Ramblas is voor mij ongeveer 35 a 40 min lopen. Via de haven ben ik naar het strand gelopen want ik zou gaan volleyballen als activiteit. Helaas ben ik nog steeds geen natuurtalent...Benieuwd wanneer mijn talent er nou eindelijk eens uitkomt! Maar het was wel leuk. Na het volleybal maar ergens een biertje gedronken en lekker Tappas gegeten met 2 wijntjes wijn in de wijk El Born. Was een leuk tappasrestaurant die ik gevonden had via tripadvisor en de navigatie op de telefoon. Ff lekker genieten! Het weer was de eerste week niet heel geweldig. Rond 21 graden maar vaak veel wolken. Gelukkig ook flink wat zonnige periodes.

Op zaterdag via Ramblas naar Oud Barcelona gelopen. Onderweg nog lekker groot biertje gedronken om Ramblas en een Barcelona Shirt gekocht. Ik zag zoveel mensen met dit shirt op straat dus ik dacht dit is de nieuwe mode.....In oud Barcelona heb ik de gotische kathedraal van Barcelona bekeken. Ik vond dit een mooie kathedraal en via het dak had ik ook weer een goed uitzicht op Barca. Om 17:00 was er een activiteit van school uit gepland. Samen met een aantal zijn wij Barcelona-Atletico Madrid gaan kijken in een cafe. Het was een leuk groot cafe. O nu snap ik waarom iedereen in een Barca shirt liep....Helaas speelde Barcelona gelijk waardoor ze helaas geen kampioen werden. Na de wedstrijd ben ik met een aantal ergens gaan eten en drinken. De cocktail Mojito koste bij diverse bars nog geen 4 euro! Dus dat was zeer aangenaam. Hierna zijn wij nog naar een club geweest. Ik was om 6 uur s'ochtens weer thuis...Maar het was wel gezellig en gelukkig rijdt de metro op zaterdag 24 uur. Op zondags niet veel gedaan. Ik was toch wel duf van te weinig slaap...Ben het niet meer gewend zo laat naar bed...Op zondags kreeg ik weer twee nieuwe huisgenoten. Op woensdag kwam er nog een huisgenoot bij. Leuke aardige mensen, maar niet heel veel contact mee. Zitten vaak op hun eigen kamer, met name in het begin.

De eerste week Spaans was flink Heavy! Wow wat een informatie komt er allemaal op je af. En is ook wennen dat ze alleen maar Spaans praten. (als je het niet snapt praten ze natuurlijk Engels).
De tweede week was ook weer Heavy. Is wel weer wennen om woorden uit je hoofd te leren. Gaat toch lastiger dan ik dacht. Helaas heb ik nog altijd geen talenknobbel. Maar het bevalt mij wel erg goed. Ik heb leuke klasgenoten en er wordt leuk les gegeven.

Op dinsdag heb ik besloten om nog 3 weken naar Malaga te gaan na de studie in Barcelona. S'Avonds in een restaurant in de buurt Tappas gegeten. Smaakte zeer goed. Op woensdag was er vanuit school een tappastour georganiseerd. Voor 8 euro 4 tappashapjes en 4 drankjes. De tappastour was in de wijk Sant Antoni. De tappashapjes waren niet heel groot maar wel erg lekker. Dus besloten om na de tour maar met een aantal nog ergens te gaan eten. Inmiddels was het 23:00. Was dus wel aan aan de latere kant maar dat kan nog goed in Barcelona.
Ik heb geleerd dat men in Barcelona pas na 21:00 gaan eten. (en als je uiteten gaat is dat al vroeg...)
De mensen gaan hier pas om 1 a 2 uur naar bed. Ik denk dat de zon hier ook veel energie geeft..
Op donderdag scheen de zon goed dus besloten om na de les de Sagrada Familia in te gaan. Met de zon was het inderdaad erg mooi! Zeker de moeite waard. De Sagrada Familia is nog steeds niet afgebouwd. De bedoeling is dat de bouw van de kathedraal in 2026 gereed is. 100 jaar na het sterf jaar van Gaudi. Ben benieuwd....De Sagrada staat natuurlijk vooral bekend dat het bouwwerk nog steeds niet af is... Dus benieuwd hoe de foto's er uit komen te zien zonder kranen....Hierna weer terug gelopen naar school om een Spaanse film te kijken (gelukkig met Engelse ondertitels). Gelukkig waren er ondertitels want er werd toch wel snel gesproken....Het lag absoluut niet aan mijn geweldige kennis van de Spaanse taal die ik inmiddels heb ontwikkeld...Alhoewel??
Vrijdagmiddag eens lekker naar het strand geweest. Veel zon en temperatuur was goed te doen. Besloten om nog maar niet te gaan zwemmen want de zee was nog heel warm en straks ga ik toch naar Malaga. S'avonds ben ik nog met een aantal mensen op stad geweest rond Placa de Catalunya. (vlakbij Ramblas). Na een goede wandeling terug lag ik om 3:15 weer in mijn bedje.

Op zaterdag en zondag heb ik de hop on en hop off bus genomen. Op zaterdag heb ik parc Guell bezocht. In de rij bij de kassa vertelde ze dat ik pas om 3 uur het park in kon en bij de kassa was dit inmiddels 15:30. Dus dan maar kleine twee uur in het natuurpark zien te vermaken. Goed door het park gelopen met mooie uitzichten. In het park ergens een baguette tomaat mozzarella gegeten. Helaas liet ik het broodje vallen toen ik wou gaan zitten. Gelukkig kon ik het broodje nog een beetje opvangen maar de vulling lag al een gedeelte op mijn tas, broek en polo. Maar he gelukkig heb ik mijn biertje niet gemorst! En laten wij eerlijk zijn, als ik het biertje had laten vallen was dit toch veel erger geweest en een schande voor de familie! Gelukkig kon ik het met wat water en zakdoekjes de ergste inhoud van het broodje afvegen. Om half vier kon ik het park dan in. Het was de moeite waard om te wachten. Het park is door Gaudi ontworpen met een natuur geïnspireerde architectuur vorm. Hij werkte veel met mooie mozaïekstukjes die hij ontworpen heeft. Met de bus verder richting het strand. Eerst richting Barceloneta. Via de boulevard en bus naar strand bij Bogatell. Na een lekker biertje en Calamaris met de bus terug richting het beginpunt van mijn route. S'avonds besloten om samen met een vriend 10 dagen door Scandinavië te reizen eind juni/begin juli. Dus weer wat moois om naar uit te kijken.

Op zondag de andere route van de hop on hop off bus gepakt. Ik ben uitgestapt bij het Olympisch stadion bij parc de Montjuic. Tevens de omgeving doorgelopen. Tevens was dit weer een mooi uitzichtpunt. Helaas was op zondagmiddag het Camp Nou gesloten dus dit zou ik later doen. Na een bezoek aan het park bij Palau Reial door naar huis. Op zondags zijn de meeste winkels en de grotere supermarkten dicht, maar dit geld ook voor flink wat restaurants. Dus dan maar Paella gegeten bij Sagrada Familia.

Op maandagochtend regende het flink. Dus ik was blij met mijn paraplu. Gelukkig was het in de middag weer zonnig waardoor wij de Sangria buiten konden drinken. Dinsdagmiddag ben ik naar Nou Camp geweest. Het museum en met name het stadion was super. Wat een stadion! Ook leuk om te zien hoe vaak Cruijff wordt genoemd in het museum en dat de eerste twee CL bekers door Nederlandse coaches zijn gewonnen.

Vandaag (woensdag) ben ik ziek thuis gebleven. Lichte verkoudheid, maar heb geen zin om mensen aan te steken en ook geen zin om straks echt ziek te zijn. Dus maar lekker uitgeslapen en verslag afschrijven.

Volgende verslag komt uit Malaga! Ik ga zaterdag met de trein naar Malaga. Hopen dat het daar flink zonnig is en wat warmer dan in Barca.

Groeten Ronald




  • 29 Mei 2014 - 17:28

    Rob Janknegt:

    Leuk verslag!

    Ik hoop dat JC het niet leest! Want Zijn Naam is natuurlijk Cruijff....

  • 29 Mei 2014 - 20:48

    Ronald:

    oeps auto correctie... Sorry JC onze man GODS

  • 30 Mei 2014 - 08:40

    Kevin Flachs:

    Hey Ronald, heel leuk verslag. Fijne reis verder.


  • 03 Juni 2014 - 21:42

    Wilma:

    Leuk te lezen Ronald. Wat een verhaal. Respect voor je ondernemingslust. Geniet ervan!

  • 29 Juni 2014 - 16:23

    Dick En Trudy:

    Leuk om te lezen hoe je allemaal voor ons bekende plekjes bezoekt! Barcelona is geweldig! Spreek je mu al goed spaans?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Actief sinds 20 Feb. 2014
Verslag gelezen: 733
Totaal aantal bezoekers 16783

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 07 Oktober 2014

Zuid Amerika

16 Juli 2014 - 30 Juli 2014

Midden en oost Europa

24 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Noord-Europa

10 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Spanje. Spaans cursus

29 April 2014 - 08 Mei 2014

Noord Italië

03 April 2014 - 13 April 2014

Curaçao en Aruba

03 Maart 2014 - 25 Maart 2014

Amerika

Landen bezocht: