Zuid Amerika Brazilië deel 4 - Reisverslag uit Campo Grande, Brazilië van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu Zuid Amerika Brazilië deel 4 - Reisverslag uit Campo Grande, Brazilië van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu

Zuid Amerika Brazilië deel 4

Door: Wie denkt u?

Blijf op de hoogte en volg Ronald

30 September 2014 | Brazilië, Campo Grande

Wow wat gaat de tijd enorm snel, maar hierbij weer een nieuw reisverslag.

Zoals jullie eerder konden lezen was ik op 19 september naar Sao Paulo gevlogen. Op 20 september zou de vlucht uit Nederland aankomen voor de start van de groepsreis die ik had geboekt. Dit is een groepsreis van kleine 3 weken door Brazilië. Na een veel te korte nachtrust (slecht geslapen ivm muziek en gepraat en nog eens vroeg op. Maar toen ik opstond was het eindelijk stil... Ze deden het erom) was ik al rond 5 uur op de luchthaven van Sao Paulo. De startplek voor een nieuwe avontuur. Uiteindelijk zag ik de groep en vertrok een luxe bus richting Sao Paulo. Als eerste zijn wij naar een parkje en het station gegaan in Sao Paulo. Na een snackje (ontbijt) en drankje zette de bus koers richting Curitiba. Dit is een plaats ten zuiden van Sao Paulo op zo 7 uur rijden. Voor de lunch zijn wij gestopt bij een buffet wegrestaurant, waar ze ook weer vlees afsneden. Toen wij weer verder wouden gaan deed de bus het niet meer....we hebben nog geprobeerd de bus wat aan te duwen met zen alle (eerst hadden wij nog aan fitness gedaan, want bij veel stops staat een openbare fitness ruimte). De bus kwam wel in beweging (door het fitness natuurlijk), maar helaas nada. Uiteindelijk heeft de buschauffeur de startmotor aan de praat gekregen. Aan het eind van de middag waren wij bij ons hotel in Curitiba. Na de stad wat verkend te hebben en een biertje met een aantal zijn wij met bijna met de hele groep uiteten geweest. Dit restaurant schijnt een van de grootste ter wereld te zijn. Het was een Italiaans buffet restaurant waarbij zij ook met eten langskwamen aan de tafel.
De volgende ochtend zijn wij met een Toeristentrein vertrokken naar Morretes. De afstand was zo 80 km maar de trein deed er 4 uur over. De route onderweg was heel mooi want je ging door een klein oerwoud heen. De telefoonverbinding was vrij slecht waarvan ik baalde want nou kreeg ik pas ruim na de wedstrijd van de kakkerlakken tegen Ajax de eindstand mee. Gelukkig was de uitslag nu wel goed...althans dat vind ik. 0-1. Na de lunch zijn wij met de bus teruggereden naar Curitiba. Dit ging uiteraard een stuk sneller. In de middag het plaatsje nog verkend met een aantal en na wat gegeten te hebben op tijd naar bed.

Op maandag vertrokken wij alweer vroeg met de bus richting de watervallen bij Foz do Iguacu. Dit was ook weer een lange busrit. De bus is gelukkig vrij luxe waardoor de lange reis niet heel erg is. Zo kon je de stoel bijna plat naar achter gooien en zat er een koelkast aan boord en een vierpersoons zit met een tafel. Inmiddels begon ik de groep ook beter te kennen. De meeste mensen waren ouder dan ik. De meeste waren rond de 50-65. De reisleider (30 jaar) en een ander stel (33 jaar) waren van mijn leeftijd. Bij de tafel achterin de bus werd regelmatig gekaart, waarvan ik een vaste deelnemer was. Door het kaarten ging de tijd ook een stuk sneller. Inmiddels had ik ook wat mensen gevonden waar mee ik wat vaker optrok. In de bus heb ik een nieuw spel kaarten geleerd. Het heet presidenten. Een heel leuk spel. Ik weet niet of dit spel in Nederland gespeeld mag worden want na het spelen van dit spel stelt de zwarte pieten discussie niks meer voor.....Tegen de avond kwamen wij aan bij het plaatsje Foz do Iguacu.

De volgende ochtend was het tijd voor een van de absolute hoogtepunten van deze reis. De watervallen!! Vandaag zouden wij de Braziliaanse kant bekijken en op woensdag de Argentijnse kant. Als eerste ging ik met een aantal met de helikopter over de watervallen. Dit was al indrukwekkend. Hierna gingen wij het park in, waar wij langs de watervallen konden wandelen met fantastische uitzichtpunten. De watervallen zijn met een breedte van bijna 3 km de breedste ter wereld. Ik weet niet zo heel goed hoe ik de watervallen moet beschrijven. Geweldig, indrukwekkend, er geen genoeg van kunnen krijgen, spectaculair en onder de indruk. De kracht van het water en de breedte van de watervallen alleen maar steeds wow! De route liep ook over de watervallen. Dus je stond op de watervallen. En ik kon bijna de watervallen aanraken zo dicht bij kon ik komen. Natuurlijk werd ik wel nat zo dichtbij de watervallen maar gelukkig hadden wij die dag goed weer. Deze route heb ik (na de lunch) samen met een andere groepsgenoot nog een keer gelopen. Voordeel was dat het nu wat rustiger was. Ik kan alleen maar zeggen foto's en video's geven een aardig beeld van de watervallen maar om deze in het echt te zien is een enorme aanrader. Dus zet deze maar op jullie to do list.... Aan het eind van de middag nog een duik genomen in het zwembad en S'avonds gingen we eten bij een buffetrestaurant met een live dans- en muziekshow.
De volgende ochtend gingen wij naar Argentinië. Helaas was de zon weg en regende het. Toen wij aankwamen in het park was het gelukkig bijna droog. Echter bij het lopen door het park kwam ik dichtbij een waterval waardoor ik binnen 10 seconden zeiknat was. Gelukkig had ik mijn zwembroek aan. Hierna leest u waarom ik deze had aangedaan. Na wat gewandeld te hebben in het park was het tijd om met een boot de rivier op te gaan en de watervallen van het water te bekijken. De boot ging ook echt de waterval in. Ongelofelijk gaaf!!! een waterattractie in de Efteling ofzo stelt nu weinig voor... Omdat de watervallen heel erg dicht bij kwamen werd je natuurlijk zeiknat en dat is de reden van mijn zwembroek. Na de boottocht hadden wij nog een korte jeeptocht door het park en daarna weer wat gewandeld. Aan de Argentijnse kant bekijk je de watervallen echt van boven!! Je staat gewoon op de waterval. Ongelofelijk mooi! Na deze twee dagen was ik zwaar onder de indruk van de breedte en van de kracht van het water. In de middag zijn wij nog naar het drielandenpunt gereden. De watervallen liggen op de grens van Argentinië, Brazilië en Paraguay. In een klein plaatsje met een aantal nog heerlijke een Argentijnse rode wijn gedronken, want de Braziliaanse wijn is niet echt lekker. Vandaar dat bijna iedereen bier drinkt. Om 19 uur vertrok de bus naar Bonito. Een nachtbus dus. Onze reisleider Marco heeft nog caipirinha gemaakt en heb ik tot een uur of 12 met een aantal gekaart. Om 12 uur maakte wij nog een stop. Bij aankomst sloeg de bus af... Nieuwe problemen??? De startmotor was het nu niet. Na een tijdje kwamen ze er achter dat het de accu was. Na deze vervangen te hebben konden wij verder en was het tijd om te gaan slapen.

Rond een uur of 9 kwamen wij aan bij ons hotel in Bonito. Ik moet zeggen dat ik aardig had geslapen in de bus. Bonito staat bekend om de heldere rivieren en mooie grotten. Rond 11 uur stond een excursie op het programma om te snorkelen in een heel heldere rivier. Na het passen van een zwemsuit, waterschoenen en natuurlijk de snorkelset was het tijd om de rivier in te gaan. De route in de rivier was zo 1 kilometer lang. Gelukkig stond er een stroming waardoor ik eigenlijk niet echt hoefde te bewegen om vooruit te komen. De rivier was heel helder en de vissen en kleuren waren goed te zien. De vissen waren vrij groot maar er waren niet heel veel verschillende soorten. In de namiddag nog ff relaxen bij het zwembad en dan uiteten. De volgende dag gingen wij naar de grotten. In deze grotten ligt een heel helder meer met blauw water. De zon stond gelukkig goed waardoor de kleur er goed uit kwam. De grot zelf zag er ook mooi uit waardoor dit bij elkaar een mooi fotomoment was. Het middag programma; bij het zwembad liggen, zonnen en een biertje drinken. Na het avondeten ben ik nog met de reisleider Marco op stap geweest. Om 3:30 waren wij weer thuis en om 8 uur vertrok de bus alweer naar de pantanal.

Op een gegeven moment moesten wij overstappen op jeeps. Deze brachten ons naar de fazenda waar wij verbleven. Onderweg zagen wij al wat dieren en de prachtige natuur. De pantanal is een groot gebied in het westen van Brazilië. Het gebied is ongeveer zo groot als Frankrijk. Het is een moerasachtig gebied met veel flora en fauna en zeker veel vogels. Op de fazenda waar wij verbleven vlogen veel papegaaien, liepen zwijntjes rond en andere dieren. Een hele leuke locatie. Er was natuurlijk ook veel ongedierte zoals spinnen, torren, sprinkhanen en muggen. Gelukkig ben ik niet lek gestoken. In de middag bij het zwembad gelegen en in het begin van de avond zijn wij op een jeepsafari gegaan. Wij hebben niet heel veel dieren gezien ( maar wel kaaimannen, een vogelspin die werd gedood door een grote tor/wesp en een nachtbloem) maar het was wel leuk en gezellig.
De volgende ochtend was onze groep opgedeeld in twee groepen voor de excursies van komende dagen in de pantanal. In de ochtend stond een relaxte boottocht op de rivier op het programma. Met een bootje langzaam over de rivier varen en wakker worden, dieren spotten, bruin worden en gezellig hebben. Wij hebben vele verschillende soorten vogels gezien. Heel mooi om te zien. Daarna ff bijkomen bij het zwembad en in de hangmat, want in de middag konden wij vissen op piranha's. Ik kan u natuurlijk nu alles wijs maken over hoeveel vis ik gevangen heb. Dus ik ga voor 3 gewone vissen en 4 piranha's. De waarheid mag u zelf verzinnen, maar ik kan u vertellen dat mijn talent blijkbaar ergens anders ligt....een aantal andere hadden wel meer geluk waardoor wij S'avonds wat vis bij het eten hadden. Ook hebben wij nog twee kaaimannen vlakbij de kade gezien.

En toen was het 29 september en werd er bij het ontbijt zomaar liedjes voor mij gezongen. Tevens hadden een aantal een stoel versierd, ballonnen op de deur van het huisje geplakt en kado's geregeld. Ik voelde mij zowaar jarig....nu wilt u natuurlijk weten wat de kado's waren...een handdoek, biertjes (blijkbaar waren ze er al snel achter dat ik hier van hield), borrelhapjes en een mooie kaart en de reisorganisatie (Djoser) had nog een cake/taart geregeld. Wat geweldig toch. Het was voor mij de eerste keer dat ik op een vakantie jarig was en om op deze plek mijn verjaardag te vieren is wel beter dan Geleen...in de ochtend reden wij eerst met een jeep om daarna te wandelen. Tijdens de jeeptocht hadden wij al flink wat dieren gespot en bij het wandelen ook nog een aantal. De vangst; herten, gordeldier, vele vogels en bizons. De rest van de dag was weer erg zwaar. Zonnen, zwemmen, drinken en natuurlijk ff mijn ouders gedag zeggen via internet. In de avond heb ik natuurlijk nog getrakteerd op drankjes en dan voornamelijk de cocktail caipirinha. De rest van de avond nog wat gekaart en de volgende ochtend heb ik nog paard gereden. Voor mij was het de eerste keer dus was ik benieuwd of ik spierpijn zou krijgen. Gelukkig is dit niet het geval. Helaas heb ik geen dieren gespot waardoor ik het paardrijden op het laatst wel saai vond.

In de middag gingen wij met de jeep terug naar de bus en deze bracht ons naar Campo Grande. In de bus was het tijd voor een nieuwe quiz (vragen van de reisleider) en natuurlijk tijd om te kaarten. Tot hierbij verslag deel 1 van deze reis. Het volgende zal denk ik vanuit Nederland komen. Sorry voor de vertraging maar internet werkt hier niet echt.

Groeten aan alle. Ronald

  • 06 Oktober 2014 - 06:28

    Marko:

    Nice to read! ! Enjoy your last 2 days amigo!!

  • 06 Oktober 2014 - 18:15

    Rob Janknegt:

    Mooi verslag. Zit je al boven de 1000 foto's?

  • 06 Oktober 2014 - 18:15

    Rob Janknegt:

    Mooi verslag. Zit je al boven de 1000 foto's?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Actief sinds 20 Feb. 2014
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 16782

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 07 Oktober 2014

Zuid Amerika

16 Juli 2014 - 30 Juli 2014

Midden en oost Europa

24 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Noord-Europa

10 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Spanje. Spaans cursus

29 April 2014 - 08 Mei 2014

Noord Italië

03 April 2014 - 13 April 2014

Curaçao en Aruba

03 Maart 2014 - 25 Maart 2014

Amerika

Landen bezocht: