Berlijn, Warschau en Krakow - Reisverslag uit Krakau, Polen van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu Berlijn, Warschau en Krakow - Reisverslag uit Krakau, Polen van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu

Berlijn, Warschau en Krakow

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

25 Juli 2014 | Polen, Krakau

Verslag midden Europa.

Hierbij weer een verslag van mijn rondreis. Ik reis in twee weken naar Berlijn, Warschau, Krakow, Wenen en Praag.

Nadat mijn ouders mij afgezet hadden op het treinstation in Keulen (nog bedankt ouders!!!), heb ik de trein gepakt naar Berlijn op woensdag 16 juli. Met een dik kwartier vertraging arriveerde ik in Berlijn. Na de spullen gedropt te hebben de omgeving verkend. Het appartement lag in de buurt van Potsdammer platz. Hier staat ook nog een stuk muur. Hierna door naar the Holocaust memorial. Dit is een plaats met gedenkstenen voor de overledenen Joden tijdens de Wereldoorlog en een museum met informatie en verhalen. Heftig...Na een heerlijk witbiertje (halve liter dus bier..) en eten terug naar het appartement.
Na het ontbijt door naar de Brandenburger Gate. Dit is een van de bekendste gates in Europa dat gebouwd is tussen 1788 en 1791. In de jaren van de muur was deze gate ook afgesloten. Door naar de Reichstag. Helaas moest je online kaarten bestellen of in een lange rij gaan staan om de kaarten te kopen. Gisteren was het online kaarten bestellen niet gelukt, dus die middag nog eens geprobeerd maar helaas. Er zat niks op dan in de rij te gaan staan...gelukkig scheen de zon wel en was het lekker warm. Na anderhalf uur wachten en controle van id. en registratie mocht ik om 19:30 naar binnen (Was wel gratis, dat dan wel weer..). Na de wachtrij via de straat Unter Der Linden naar de Berliner Dom. De dom ingegaan en vanaf de top had ik een mooi uitzicht. Hierna was het tijd om terug te gaan de Reichstag. Het gebouw is een aantal keren beschadigd geraakt en in 1999 is het grootschalig gerenoveerd. Op het dak heb een mooie glazen koepel. Vanaf hier had ik wederom een mooi uitzicht op de stad. S'avonds werd er op de Bundestag een film geprojecteerd over de muur. Mooie film met mooie lichtshow.
De volgende dag de metro naar Alexanderplatz. Plein stelt niet zoveel voor als je niet van shoppen houdt. Teruggelopen naar het museumeiland. De museums liggen in mooie panden. Ik ben het DDR museum ingegaan. Deze stelde eigenlijk niet heel veel voor. Via Alexanderplatz Terug naar het stadhuis. Op het Hackescher markt een witbiertje gedronken. Met de metro door naar de friedrichstrasse. Doorgelopen naar de watchtower. Deze lag in de buurt van het appartement.
Op zaterdag naar de Topography of Terror. Hier staat nog een stuk van de muur en een museum met informatie over de oorlog en de tijden van Berlijn tussen 1933 en 1945. Na het museum doorgelopen naar checkpoint Charlie. Vervolgens met de metro naar de Berlijnse muur monument. Naast de muur werd er ergens een film getoond over de tijden van de muur. Bij de Brandenburger gate was nog een Frans-Duits feest. Pfff moeilijk voor mij aangezien de Duitsers (oké eigenlijk alleen met voetbal) en zeker de Fransen niet mijn mensen zijn (de Fransen gewoon omdat ze Frans zijn....). Na een lekker crêpe gegeten te hebben op het plein ben ik S'avonds naar de gendarmenmarkt plein gegaan. Een leuk plein met mooie gebouwen en vele cafés en restaurants. Het weer was in Berlijn zonnig en warm.

Op zondag heb ik de trein gepakt naar Warschau. Eerst met de metro nog naar het station. Aangezien mij metropas gistermiddag was verlopen maar illegaal de metro in (gisteravond ook al). Gelukkig wordt er bijna niet gecontroleerd. Na bijna 6 uur arriveerde ik in Warschau. Inmiddels regende en onweerde het flink. Dus eerst maar ff eten op het station en een boodschapje gedaan. Aangezien het weer nog niet al te best was met de taxi naar het appartement. De eigenaar van het appartement had de sleutel afgegeven bij een café in de buurt. Echter konden ze de sleutel niet vinden... Dus maar bellen. Uiteindelijk hebben ze de sleutel toch gevonden bij het café.
De volgende dag ben ik eerst naar het paleis van cultuur en wetenschap geweest. Helaas stelde zij mij kennis niet op prijs dus dan maar via de winkelstraat naar het oude centrum. Alhoewel oud... Tijdens de WO II hebben ze alles platgegooid maar ze hebben het oude centrum zoveel mogelijk weer gerenoveerd. Na een goedkope lunch opmeet centrale plein het oude centrum meer verkend. Kerkjes bezocht en het koninklijke paleis. Dit is nu een museum. 1 deel was mooi maar 1 deel was het bezoeken niet waard.. Dus daar was ik snel klaar. Via de stadsmuur en poort naar het nieuwe deel. Nog wat kerkjes bekeken, leuk plein met fonteinen naar de Warschau Uprising monument. Mooi standbeeld voor de oorlogshelden. Weer terug naar centrale plein in het oude centrum voor het eten. Een grote schnitzel met patat en koolsalade en liter en fooi was ik nog geen 7,5 euro kwijt. Polen is dus zeer goed betaalbaar. Het weer was deze dag prima.

Op dinsdag stond de reis naar Krakow op het programma. Met een uur vertraging arriveerde ik om 17:00 bij het hostel. Bij het postkantoor nog de treintickets opgehaald voor de reis naar Wenen en dan door naar het centrum. Eerst het Slowacki theater dan de Florian Gate, Barbican gate en nog wat kerkjes. Op het centrale plein nog lekker gegeten. Dit was ook een leuk en gezellig plein. De prijzen waren hier goed te doen. Aangezien het nog heerlijk weer was kon ik heerlijk op het terras zitten. Tegenover het restaurant speelde een jazz band op een ander terras. Vanaf mijn plek kon ik perfect meegenieten. In het hostel kwam ik erachter dat ik het sleuteltje kwijt was van mijn slotje. Uiteindelijk gevonden voor de ingang van het hostel. Pfff.. Goed bezig Ronald!
Na een matige nachtrust (warm en verkeerslawaai) ben ik onder andere via de kerk st. Peter en Paul doorgelopen naar het Wawel castle en de kathedraal. Het kasteel ligt op een heuvel en is een koninklijk paleis geweest. De kathedraal was ook mooi en zeker een bezoekje waard. Hierna ben ik doorgelopen naar de Joodse wijk. In deze wijk geluncht op een terras. Helaas begon het tijdens het eten te regenen en omwerken dus maar naar binnen. De Joodse wijk nog wat verkend en een synagoge bekeken. Via het centrum terug naar het hostel. Inmiddels was het weer begonnen te regenen. Dus vlug ergens eten en deze dag afsluiten na een berichtje naar mijn jarige vader te hebben gestuurd om 00:00.
Op donderdag eerst de kerk st. Mary's bekeken op het centrale plein. Ik kon alleen een ingang vinden om te bidden. Hier mocht je ook geen foto's nemen. raar...dan maar door naar de town hall toren. Vanaf de top had ik een goed uitzicht op de stad. Uiteindelijk had ik toch de ingang van de kerk gevonden. Echter moest ik in de rij staan voor entree te kopen en had ik nog maar weinig tijd... Dus via de uitgang naar binnen gegaan. Tijd en geld bespaard! Het was een mooie kerk met een prachtig altaar. Hier staat de kerk mede om bekend. Om 12:30 had ik een excursie naar Auschwitz. Bij de excursie heb ik nog een aantal Nederlanders ontmoet met wie ik de tour optrok. Auschwitz was indrukwekkend. Wij hebben kamp 1 (Stammlager) en kamp 2 (Birkenau) bekeken. Wat een drama is dat geweest voor die mensen die gevangen hebben gezeten....afschuwelijk als je nou de kampen ziet, de gaskamers, muren waar mensen neergeschoten werden. En ook nog haar van de slachtoffers (voor hun dood werden ze kaalgeschoren), de schoenen en andere eigendommen. Dit maakt een mens wel ff stil... Zeker met de afgelopen tijd wat er in Nederland is gebeurt en ga zo maar verder....maar het was zeker goed om gedaan te hebben en vooral na het lezen van de verhalen in Berlijn kreeg dit nog een betere beleving.
S'avonds ben ik nog naar een pubtour geweest, ook met nog wat mensen die ik eerder had ontmoet. Om 00:30 vond ik het genoeg en was het bedtijd. Vrijdag stond de treinrit naar Wenen op het programma. Dat verder in deel 2.....

Groeten Ronald

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ronald

Actief sinds 20 Feb. 2014
Verslag gelezen: 706
Totaal aantal bezoekers 16817

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 07 Oktober 2014

Zuid Amerika

16 Juli 2014 - 30 Juli 2014

Midden en oost Europa

24 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Noord-Europa

10 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Spanje. Spaans cursus

29 April 2014 - 08 Mei 2014

Noord Italië

03 April 2014 - 13 April 2014

Curaçao en Aruba

03 Maart 2014 - 25 Maart 2014

Amerika

Landen bezocht: