Midden Europa deel 2 Wenen en Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu Midden Europa deel 2 Wenen en Praag - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Ronald Janknegt - WaarBenJij.nu

Midden Europa deel 2 Wenen en Praag

Door: Ronald

Blijf op de hoogte en volg Ronald

30 Juli 2014 | Tsjechische Republiek, Praag

Verslag deel 2 midden Europa.

Vrijdag 25-7-2014 was het tijd om mijn spullen te pakken en te verkassen naar Wenen met de trein. Onderweg moest ik twee keer overstappen op Katowice en Breclav. Helaas was de trein een half uur te laat op Breclav waardoor ik een andere trein moest nemen naar Wenen. Gelukkig stond er op het perron er tegen over een andere trein naar Wenen op mij te wachten. Nou ja ook op andere passagiers...dus met een half uur vertraging arriveerde ik rond 19 uur in Wenen. Degene bij wie ik een kamer had gehuurd, via airbnb, haalde mij op van het station. Super. Zij heeft mij nog wat rondgeleid in de buurt en na een hapje en drankje was het tijd om mij gereed te maken voor de zaterdag.
Na een eindje lopen richting het oude centrum ben ik via Karlsplatz naar de staatsopera. In dit gebouw had ik een rondleiding, die ook achter het toneel kwam. Leuk om te zien allemaal en ook mooi. Na de lunch de Ringstrasse voor een deel afgelopen. Dit is de weg rondom het oude centrum. Aan deze weg liggen diverse bezienswaardigheden zoals het Mozort standbeeld, Museumqartier, Volksgarten met o.a. het Paleis en de burgtor en een mooi zicht op een mooi plein, naar het parlementsgebouw. Via het Volksgarten park de binnenstad ingelopen naar de Stephansdom. Dit is een mooie grote dom in het centrum. Na een heerlijk ijsje in deze hitte doorgelopen naar de rivier en de Church of the Jesuits. Ja u leest het goed...Ronald heeft een paar dagen goed weer! Op zondag heb ik de metro gepakt naar het Paleis Schönbrunn. Dit is een enorm groot paleis en prachtige tuinen. Het paleis heeft 1441 kamers. Nadat ik een kaartje voor het Paleis had gekocht moest ik een uur wachten voordat ik het paleis in kon. Geen probleem met de mooie tuinen! Inmiddels begon de lucht erg donker te worden dus was ik blij dat ik naar binnen kon. Het Paleis was erg mooi en groot. Via een audioguide tour ook nog nuttige informatie verzameld. Helaas mochten er geen foto's gemaakt worden...O ja in de foto's vind u een foto van een danszaal van het Paleis. Hoe deze foto op mijn toestel is gekomen blijft een raadsel? Omdat het nog wat regende ben ik maar ergens gaan lunchen. Omdat het erg druk was en ik alleen zat aan een vierpersoonstafel (was verder geen plek meer) kwamen er drie oude Duitsers bij mij aan tafel. Nou van deze Duitsers ontbreekt nu ieder spoor dat snapt u natuurlijk! Gelukkig kwam na een kleine 10 minuten een andere tafel vrij waar ik aan kon zitten. Na een heerlijke Apfelstrudel met slagroom en ijs ben ik verder de tuin ingelopen naar het Gloriette, een neo-klassiek bouwwerk met zuilengang dat bovenop de top van de Schönbrunn heuvel ligt. Vanaf hier had je een prachtig uitzicht op het Paleis. Met de metro terug naar de stad richting het Stadspark. Vanaf daar door naar het Paleis Belvedere. Aangezien het al aan de late kant was alleen rondgelopen door de tuin. Via de tram en metro nog naar Hundertwasser huis, dit is een apart huis met een aparte architectuur. Uiteindelijk met de metro naar Salzamt plein en daar wat gegeten. Het nagrecht zag er heel leuk uit als een pizza. Na twee witte Oostrijkse wijntjes in het appartement was het tijd voor mijn schoonheidsslaapje (voordat iemand hierop reageert kop ik de bal zelf in. Ik wacht inderdaad nog steeds op het moment dat het gaat helpen...).

Maandag stond de trein naar Praag op mij te wachten. Deze was eindelijk op tijd. Na een lunch op het station ben ik naar het appartement gelopen. Daar aangekomen bleek er niemand thuis te zijn, terwijl dit wel de afspraak was. Dus maar terug naar het station om mijn spullen op te slaan. Via een metro station wou ik proberen de route af te snijden zodat ik minder ver hoefde te lopen. Op het metrostation stond iemand te controleren op kaartjes en aangezien ik geen kaartje had moest ik een boete betalen van 32 euro, terwijl ik geen eens had gereisd alleen daar gelopen. Zucht wat een warm welkom in Praag....De maffia maakt nog wel korte metten met deze gast. Hoewel ik nu wel de metro naar het station mocht nemen. Tot overmaat van ramp begon het ook nog te regenen dus dan maar eest een biertje op het station. Gelukkig was dit goed betaalbaar. Hier kwam nog een rare gast aan mijn tafel zitten... zal wel mijn dag niet mogen zijn vandaag. Gelukkig kon ik rond 5 uur eindelijk de stad in. Via het oude centrum en het plein doorgelopen naar de bekende brug, Karelsbrug of ook wel Karlův most. Via de Petřin uitkijktoren in het oude centrum kon ik toch nog genieten van het mooie uitzicht. Uiteindelijk was ik rond 19:00 uur eindelijk in het appartement. Na een goed betaalbaar etentje in de buurt was het tijd om mij klaar te maken voor de laatste hele dag in Praag. Op dinsdag heb ik maar een metro kaart gekocht aangezien ik nu echt met de metro ging reizen naar het Kasteel van Praag, Staroměstskě námĕstí. Dit is het grootste burchtgebied ter wereld. Hier zijn veel binnenpleinen, een paleis en de grote Sint Vituskathedraal. Dit is een mooie kathedraal met mooie glas in lood ramen. Via de brug ben ik naar de Joodse wijk gelopen. Hier nog drie synagogen bekeken. Via het oude centrum teruggelopen richting het appartement. Onderweg nog een drankje gedaan. Maar goed ook want ondertussen was het flink gaan regen en onweren. De volgende dag moest ik weer vroeg op om naar het vliegveld te gaan. Met de metro en de bus (eerst te vroeg uitgestapt maar uiteindelijk goed gekomen) was ik ruim op tijd op het vliegveld voor de vlucht naar Brussel Charleroi, waar mijn ouders mij weer op stonden te wachten.

En nu eerst mijn reis naar Zuid Amrika goed voorbereiden en daarna zie ik nog wel.

Groeten Ronald


  • 31 Juli 2014 - 12:26

    Fam. J.M.Ris.:

    Gaaf Ronald. Zo zien wij ook al die bekende plekken weer en beleven ze dan ook weer.

  • 31 Juli 2014 - 13:57

    Irene:

    Erg leuk verslag. Nu maar weer uitrusten en de was doen, doet je moeder wel, en genieten van de hollandse pot.

  • 02 Augustus 2014 - 14:28

    Kevin:

    Gaaf verslag. Erg mooi.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjechische Republiek, Praag

Ronald

Actief sinds 20 Feb. 2014
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 16819

Voorgaande reizen:

24 Augustus 2014 - 07 Oktober 2014

Zuid Amerika

16 Juli 2014 - 30 Juli 2014

Midden en oost Europa

24 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Noord-Europa

10 Mei 2014 - 20 Juni 2014

Spanje. Spaans cursus

29 April 2014 - 08 Mei 2014

Noord Italië

03 April 2014 - 13 April 2014

Curaçao en Aruba

03 Maart 2014 - 25 Maart 2014

Amerika

Landen bezocht: